החוג להוראת המדעים (סמל חוג 501)
מסלולי לימודים לתואר מוסמך:
1. הוראת המדעים – מוסמך מחקרי (מסלול 7050)
2. הוראת המדעים – מוסמך לא מחקרי (מסלול 7051)
מבנה הלימודים והיקפם
|
הוראת המדעים מוסמך מחקרי (מסלול 7050) |
הוראת המדעים מוסמך לא מחקרי (מסלול 7051) |
קורסי חובה מתחומי הוראת המדעים והחינוך* |
20 |
20 |
קורסים בתחום ההתמחות המדעי ** |
10-6 |
12-6 |
קורסי בחירה *** |
14-10 |
24-18 |
סה"כ נ"ז לתואר |
40 |
50 |
הערות כלליות
ההרשמה ללימודי מוסמך מתבצעת במזכירות לתלמידי מוסמך בפקולטה.
1. ללימודים לתואר מוסמך רשאי להגיש מועמדות תלמיד בעל תואר בוגר (B.Sc) במדעי הטבע, מתמטיקה, הנדסה או חקלאות בציון סופי של 80 לפחות. מקרים גבוליים ידונו באופן פרטני.
2. משך הלימודים הוא שנתיים. קיימת אפשרות לפצל את הלימודים בתנאי שמשך הלימודים לא יעלה על ארבע שנים.
3. התכנית מכינה את המסיימים לתפקד כחוקרים ומובילים בהוראת המדעים, במערכות החינוך השונות, בתי ספר, משרד החינוך, סמינרים למורים וגופים נוספים המטפלים בהוראה של מדע ופיתוח של חומרי למידה מתאימים.
4. הוראת המדעים היא ענף רב-תחומי הכולל תכנים במדעי הטבע ומתמטיקה, ההיסטוריה, הפילוסופיה והסוציולוגיה של מדע, פדגוגיה ומדע קוגנטיבי, תוצאות המחקרים בהוראת המדע והמתמטיקה. בהתאם לכך, ההוראה בחוג מעודדת יצירת ידע ייחודי הנשען על הדיסציפלינות הנ"ל.
5. הקורסים המוצעים ע"י החוג להוראת המדעים מתחילים בקידומת ***85.
* בין קורסי החובה מוצעים קורסים כלליים משותפים לכל תלמידי החוג, וקורסים דיסציפלינריים, בתחומי הפיסיקה, ביולוגיה, כימיה וכד'. חלק מהקורסים הדיסציפלינריים מוצעים אחת לשנתיים. על התלמיד לקחת זאת בחשבון בתכנון לימודיו.
** תחום ההתמחות ייקבע על פי תעודת הבוגר. הלימודים ייבחרו מקורסים לשנה ג' ומוסמך מתוכנית החוג המתאים בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע.
*** קורסים מהתכנית של החוג להוראת המדעים, מהתכנית להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים ומהמגמה ללמידה והוראה של ביה"ס לחינוך, באישור היועץ.
6. השתתפות בכל הקורסים חובה. הציון בכל קורס ייקבע על סמך עבודה שוטפת, משימה בתום הקורס והצגת נושא בפני הכיתה (במידה ותדרש).
7. כל תלמידי התואר השני נדרשים להשתתף בקולוקוויום של החוג במהלך שנתיים. הקולוקוויום מתקיים בחדר הסמינרים של החוג להוראת המדעים בימי רביעי בשעות 16:00 - 17:30. תאריכים, נושאים ותקצירים של המפגשים ניתן למצוא על לוח המודעות או בתפריט הפתיחה של המרכז להוראת המדעים באינטרנט.
8. בתום הלימודים תתקיים בחינה כללית בעל-פה. מטרת המבחן לבדוק את הידע הספציפי והכללי של התלמיד בתחום הנלמד, כמו גם את היכולת לשלב וליישם את הידע במצבים חינוכיים שונים. הדיון בבחינה מתייחס למגוון רחב של ידע בדגש על התחום הספציפי של עבודת המחקר (במסלול המחקרי) או הסקירה הביקורתית (במסלול הלא מחקרי) .
הערות למסלולי הלימוד השונים
1. הוראת המדעים – מוסמך מחקרי (מסלול 7050)
הסכמה מראש המנחה המיועד באשר לעבודת המחקר.
א. תלמיד במסלול המחקרי יכין עבודת גמר בהדרכת מורה ממורי החוג (74443).ויבחן בבחינה מסכמת בלימודי המוסמך (74442). הנחיות מפורטות לכתיבת העבודה ניתן לקבל במזכירות החוג להוראת המדעים.
ב. הרכב הציון הסופי: 50% ציוני הקורסים, 30% ציון עבודת הגמר למוסמך ו-20% ציון הבחינה הכללית.
לקבלה ישירה למסלול המחקרי דרושה הסכמה מראש של המנחה המיועד באשר לעבודת המחקר.
2. הוראת המדעים – מוסמך לא מחקרי (מסלול 7051)
א. תלמיד במסלול הלא מחקרי יכין סקירה ביקורתית בהדרכת מורה ממורי החוג ויבחן בבחינה מסכמת בלימודי מוסמך (74442). הנחיות מפורטות לכתיבת הסקירה ניתן לקבל במזכירות החוג להוראת המדעים.
ב. הרכב הציון הסופי: 70% ציוני הקורסים, 10% ציון הסקירה ו- 20% ציון הבחינה הכללית.
ג. ניתן לעבור מהמסלול הלא מחקרי למסלול המחקרי בתום שנה א' על-סמך כתיבת הצעת מחקר
שתעמוד בביקורת המנחה המיועד, וממוצע 85 בלימודי המוסמך.
לימודי הוראת המדעים לתואר דוקטור
ללימודים לתואר דוקטור רשאי להגיש מועמד בעל תואר שני במסלול מחקרי (M.Sc) במדעי הטבע, מתמטיקה, הנדסה, חקלאות או הוראת המדעים, כולל עבודת הגמר בציון 85 לפחות, וציון הגמר לתואר מוסמך - 85 לפחות. כמו כן, הסכמה מראש של המנחה המיועד באשר ללימודי הדוקטורט.
תלמידי התואר השלישי חייבים להשתתף במפגשי הקולוקוויום עד להגשת עבודת הדוקטורט. הקולוקוויום מתקיים בחדר הסמינרים של החוג להוראת המדעים. בימי רביעי בשעות 16:00 - 17:30. תאריכים, נושאים ותקצירים של המפגשים ניתן למצוא על לוח המודעות או בתפריט הפתיחה של המרכז להוראת המדעים באינטרנט.
תוכנית השתלמות למורים בפועל
המרכז להוראת המדעים מספק השתלמות למורים בשבתון, אשר להם תואר B.A. או B.Sc ו- 5 שנות נסיון (מינימום) כמורה מוסמך. התוכנית היא חד-שנתית וכוללת 24 נ"ז. התוכנית מוכרת על-ידי משרד החינוך וכוללת השתתפות בקורסים וסמינריונים היכולים להעשיר את יכולות המורים בהוראת המדעים. המשתתפים בתוכנית זו יכולים לבחור ממגוון רחב של קורסים במדעי הטבע, מתמטיקה, הוראת המדעים וחינוך בהתאם לצורכיהם האישיים.
מורים המעוניינים להמשיך לתואר מתקדם בתום השנה ויעמדו בדרישות הקבלה, יוכלו לקבל הכרה עבור הקורסים של התכנית כמילוי חלקי של דרישות התואר שלהם.
לצורך ייעוץ אישי נוסף ניתן לפנות למזכירת החוג, גב' שולי פנחסי, טל': 02-6584492.
מורי החוג ותחומי התמחותם
ד"ר רות אמיר הוראת ביולוגיה ואקולוגיה, תפיסת המושגים ותפיסות מוטעות של מורים ותלמידים בביולוגיה.
ד"ר גיא אשכנזי הוראת כימיה, שילוב מחשב בהוראה אוניברסיטאית.
פרופ' יגאל גלילי הוראת פיסיקה, ידע מושגי ותפישות במדע, היסטוריה ופילוסופיה של המדע בהוראת המדעים.
ד"ר ג'ף דאדיק הוראת הביולוגיה.
מורים ממסגרות אחרות המלמדים או מדריכים בחוג
פרופ' יששכר אונא המכון לפיסיקה - פיסיקה קוונטית ורלטיביסטית.
פרופ' כתריאל בארי ביה"ס להנדסה ומדעי המחשב.
פרופ' נאוה בן צבי מכללת הדסה – הוראת הכימיה והטכנולוגיה.
פרופ' אבישי דקל המכון לפיסיקה - אסטרופיסיקה.
ד"ר ענת זוהר בית ספר לחינוך - חשיבה מדעית, הוראת הביולוגיה.
ד"ר אלכסנדר חייט הוראת המתמטיקה ומחשב.
ד"ר תמי יחיאלי "מכללת ירושלים" - למידה משמעותית, הכשרת מורים, שילוב אינטרנט בהוראת המדעים.
פרופ' אריאל כהן מדעי כדור הארץ לאסטרונומיה ואיכות הסביבה.
פרופ' עזריאל לוי המכון למתמטיקה - מתמטיקה.
ד"ר ליאורה לינצ'בסקי בית ספר לחינוך – הוראת המתמטיקה.
ד"ר יצחק מילגרום מכללת הדסה - הוראת כימיה, טכנולוגיות בהוראת המדעים.
ד"ר מיכאל צייטלין בית ספר למנהיגות חינוכית – פילוסופיה והוראת המדעים.
ד"ר ברוך שוורץ בית ספר לחינוך - התוכנית לקוגניציה הוראה ומחשבים.
פרופ' מנחם שטיינברג כימיה אי-אורגנית ואנליטית.
ד"ר ירון שור התמחות בתהליכים קוגנטיביים והוראת המדעים באסטרונומיה, פיסיקה וטכנולוגיה.
גימלאים
ד"ר ורדה בר הוראת אסטרונומיה, הוראת מדעים בחינוך המיוחד, התפתחות מושגים.
ד"ר חנה ברנהולץ הוראת ביולוגיה, קריאה, כתיבה, מיפוי מושגים ותפישות שגויות בביולוגיה.
פרופ' עמוס דרייפוס הפקולטה לחקלאות, הוראת המדעים וחינוך בחקלאות.
פרופ' שלמה וינר הוראת מתמטיקה, היבטים קוגנטיביים בלמידה.
פרופ' אריק מנדוזה פיסיקה והיסטוריה של פיסיקה.
פרופ' מיכאל משלר המכון למתמטיקה
ד"ר מירה עופרן הוראת פיסיקה ומתמטיקה, חשיבה מדעית בהוראה ולמידה.
פרופ' פנחס תמיר הוראת ביולוגיה.